Hur vinglig blir nästa turné egentligen?

MandaKautschuk-851x1024Den 21-15 november tar den 15 man och kvinn STARKA STRÅKORKESTERN Musica Vitae med sig AKROBATEN Manda Rydman på turné i Musikriket. Vi tar och hör vad Manda har att säga om saken!

HUR HITTADE DU OCH MUSICA VITAE VARANDRA?
– Genom Cirkus i Glasriket som vi var med på tillsammans i Kosta.

PÅ VILKET SÄTT TÄNKER DU GENOM DINA AKROBATKONSTER GESTALTA TJAJKOVSKIJ TILL SKILLNAD FRÅN BRITTEN?
– Jag lyssnar med kroppen och talar med kroppen, så musiken kommer in, skakas runt därinne och kommer ut igen i form av en rörelse. Gör sig bättre live än i text… Britten rullar inte runt lika mycket på golvet som jag gör.

VAD ÄR DET STÖRSTA OROSMOMENTET NÄR MAN JOBBAR MED EN KAMMAROKESTER?
– Självklart att man ska tappa balansen och ramla på någons cello som kostar en miljard typ.

OCH STÖRSTA GLÄDJEÄMNET?
– Å det finns så många! Men att inspireras av deras galna skills och passion för det dom gör är det bästa, på delad förstaplats med att dom är så trevliga att hänga med såklart.

HUR SKA MAN KLÄ SIG FÖR ATT GÅ PÅ ER KONSERT?
– Fjädrar, glitter, krinolin, blå päls…

ÄR CIRKUS OCH KLASSISK MUSIK LITE AV EN KULTURKROCK ELLER PASSAR DET HELT SÖMLÖST IHOP, SOM OM DET ALLTID HADE HÖRT IHOP?
– Det passar ihop lite för bra! För mig är det en intressant utmaning att få kämpa för att hitta nyanserna i kroppen och inte sköljas med och bara följa efter musiken. Gå med och gå emot.

HUR KOM DU PÅ ATT DU VILLE BLI AKROBAT, OCH HUR GJORDE DU SEN FÖR ATT BLI DET?
– Jag såg nycirkus när jag var 11 tror jag, då bestämde jag mig. Sen har jag tränat själv och hittat min egen stil, efter det gått på Statens Cirkusskola i Kiev, Ukraina, och tränat ca 25 timmar i veckan för att lära mig tekniken. Nu har jag friheten i tekniken att gå tillbaka och hitta eget material igen. Man måste alltid fortsätta öva varje dag för att hålla kvar det man har och bli bättre, både strikta grunder och improvisation.

VAD GILLAR DU SJÄLV MEST FÖR MUSIK?
– Clubhouse, klassiskt, breakbeats, elektroniska ljud och ledsna singer/songwriters från Norge/Island. Och en smula instrumental 80-talsdisco.

OM DU FÅR BESKRIVA KONSERTEN:
Liv x—- Död
Vingligt x—- Stadigt
Bröderna Bronett —-x Bröderna Bach
Dramatiskt —x- Rofyllt
Svartvitt x—- Färgglatt
Trikåer –x– Frack

Varmt välkomna till:
Grand i Ljungby 21 nov 19.00
Folkets hus i Älmhult 22 nov 19.00
Folkets hus i Strömsnäsbruk 23 nov 19.00
Folkets hus i Åseda 24 nov 16.00
Folkets hus i Hovmantorp 25 nov 19.00

Biljetter 40-100 kr (bra pris va?), klicka här för att få veta hur och var du köper dem.

Kommentera

